Unge fredericianere vil få løn for at lave matematikopgaver

I et nyt projekt kan 10 unge fredericianere se frem til at få lommepenge for at løse matematikopgaver efter skole, men effekterne af projektet er tvivlsomme, mener forsker i pædagogik.

Undervisning på Ipad skal bane vejen – foto: Scanpix

Af Sophie Kaae Jørgensen.

”Mod på matematik” er navnet på et nyt pilotprojekt lavet af Danmarks Almene Boliger (BL), hvor udsatte unge får penge for at løse matematikopgaver efter skole.

Projektet henvender sig til elever i 6. klasse, og 10 unge fra blandt andet Korskærparken i Fredericia er blevet valgt til at være med i projektet.

Børnene møder op i medborgerhuset uden for skoletid og løser matematikopgaver på en nyudviklet app.

Ordningen er ikke tilknyttet skolen, men skal være med til at styrke det faglige niveau og gøre det lettere for de udsatte unge at bryde den sociale arv.

Henrik Huse Pedersen, distriktsfritidsleder for Ullerupbæk-distriktet, har været med til at udvælge de 10 deltagere i projektet. Han tror på, at ordningen kommer til at have en positiv indflydelse hos de unge.

”Det skal give et løft, som giver børnene nogle bedre kompetencer, og jeg tror, at når man føler, at man er en succes med noget, så drives det videre bagefter, selvom man ikke får penge for det,” siger han.

”En fattig pædagogisk teknik med tvivlsomme effekter”

Peter Hornbæk Frostholm Forsker og lektor i pædagogik ved VIA University College er mere skeptisk stemt over for forsøget.

Han mener ikke, at økonomisk belønning er vejen til at få unge til at interessere sig mere for matematik.

”Det er klart pengene kan virke motiverende, men du kan lære mange ting, hvis du får penge for det, og det betyder ikke nødvendigvis, at udviklingen vil fortsætte, når man stopper med at betale,” siger han.

Selvom han tror på, at den ekstra træning vil styrke de unges faglighed under projektforløbet, mener han, at udfordringer må ses i et mere nuanceret lys.

”Jeg tror ikke, man kan generalisere disse børns behov og putte dem i en kasse. I virkeligheden er behovet nok mere individuelt, når det kommer til de faglige udfordringer, og her må man sætte forskelligt ind,” siger han.

BL har tidligere haft positive erfaringer med ‘lommepengejobs’, hvor unge eksempelvis får lommepenge for at holde orden i udsatte boligområder, men der findes ingen tal eller undersøgelser, der viser, hvilken effekt et projekt som ”Mod på matematik” kan have på længere sigt.

Projektet står til at blive evalueret i august, hvor erfaringerne skal afgøre, om ordningen skal udrulles på landsplan.